Status

Nieuwjaarsbrief 2015

Liefste klant, liefste collega,

Bij het begin van dit nieuwe jaar moet mij iets van het hart. Ik voel dat ik in 2014 tekort ben geschoten en onvoldoende mijn best heb gedaan om u het leven aangenamer te maken.

Het zit zo. De snelheid waarmee IT-technologie blijft evolueren heeft zich ook in 2014 doorgezet. De snelheid waarmee IT vanuit de privésfeer (onder de vorm van web services en apps) zijn ingang vindt in organisaties, is recenter, maar is daarom niet minder duidelijk aanwezig. En ik stel vast dat dit alles leidt tot een toenemende verwarring.

Verwarring bij u, liefste klant, omdat de uitdaging om de juiste technologiekeuzes te maken voor nieuwe IT-projecten steeds groter wordt. Er zijn medewerkers die aan uw mouw trekken om zo snel mogelijk de nieuwste gadgets toe te laten in de organisatie, terwijl anderen u aan de andere mouw trekken om duidelijk te maken dat al die speeltjes niets bijbrengen in een bedrijfscontext. Uw CEO leest in de krant bijna elke dag iets over ‘cloud’, hoort van collega’s in zijn netwerk dat zij ‘naar de cloud gaan’, en vindt dus dat zijn organisatie dat ook moet doen. Uw gebruikers klagen erover dat ze met hun smartphone of tablet hun dagelijks werk niet kunnen verder zetten wanneer ze onderweg zijn, of thuis in de zetel zitten. En niemand begrijpt u wanneer u zegt dat veiligheid en controle uw belangrijkste bezorgheden zijn, en dat u enkel maar een goede service aan een aanvaardbare kost kan leveren wanneer u zo veel mogelijk standaardiseert.

En bij jou, liefste collega, is er een toenemende verwarring omdat het meer en meer lijkt dat technologische specialisatie weinig zinvol is: binnen de 6 maanden maakt er immers een nieuwere technologie opgang, waardoor je huidige kennis onmiddellijk verouderd lijkt en je carrière dus ongetwijfeld de dieperik zal ingaan in de komende maanden. Leg dat maar eens uit aan je partner. Je bent gebeten door wat je doet, en je doet het graag, maar je stelt je meer en meer vragen bij de relevantie ervan in de niet zo verre toekomst. Hoe kan je dan in Gods naam carrière maken?

En daarom, liefste klant, liefste collega, neem ik bij het begin van dit nieuwe jaar het goede voornemen om er alles aan te doen om aan jullie duidelijk te maken dat de toekomst wel helder is, om op alle mogelijke manieren vermoedens, inzichten en zekerheden over de positieve impact van wat het IT-landschap heeft te bieden op organisaties en de carrières van individuen, te communiceren, toe te lichten en aan te tonen dat er een manier is om die zogezegde complexiteit transparant te maken en om te zetten in een duidelijk plan dat op termijn (Rome is ook niet op één dag gebouwd) duidelijke positieve impact zal hebben op de werking van de hele organisatie en op de carrière van individuen die daar voor openstaan.

Voor u, liefste klant, betekent dit dat ikzelf om te beginnen, en met mij heel Spikes en T-Bench, zal duidelijk maken waar uw organisatie binnen 3 tot 5 jaar zou kunnen staan, en hoe u naar die toekomstige toestand kan evolueren. Daarbij zal ongetwijfeld worden gesproken over Cloud (uw CEO zal tevreden zijn!), over oplossingen om beter samen te werken en beter te communiceren, of het nu op kantoor is of onderweg, met interne medewerkers of met externen, in persoon of op afstand. We gaan het daarbij zeker ook hebben over de specifieke noden van uw organisatie en uw sector, over het zinvol inzetten van mobiele devices in de context van die noden, over Machine Learning (nee, dit is niet de nieuwe term voor leren-op-afstand) en een internet van dingen, en last-but-not-least, over de ondersteuning van uw gebruikers bij het adopteren van al deze vernieuwing. Maar we zullen vooral met u zoeken naar de beste manier om dit, in de tijd gespreid, op een betaalbare en beheersbare manier door te voeren in uw organisatie. En hoe we dat samen kunnen realiseren.

Voor jou, liefste collega, betekent dit dat het hele management er voor zal zorgen dat je professionele toekomst helderder wordt, dat om te beginnen duidelijker zal worden hoe je sterker kan worden in technologie waarin je al zoveel energie hebt gestopt en zoveel hebt geleerd, dat het gek zou zijn dat overboord te gooien en opnieuw te beginnen. We zullen er verder voor zorgen dat op basis van de uitdagingen die onze klanten ons stellen, je de mogelijkheid zal krijgen om je horizon te verbreden, om samen te werken met collega’s die andere technologieën beheersen of andere diensten leveren, en je carrière te versterken of zelfs een nieuw elan te geven door grenzen te verleggen en jouw steen(tje) bij te dragen aan de wereld van hybrid cloud, modern apps, sociale intranets en samenwerkingssites, user adoption, machine learning en het IoT (opzoeken!), en wat ons nog meer staat te wachten.

Dit liefste klant, liefste collega, zijn mijn eenvoudige voornemens voor 2015, en jullie mogen er mij te allen tijde over aanspreken.

Geschreven op 14 januari 2015.

Uw toegenegen,

Marc Dries, CEO Spikes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s