Goede voornemens 2.0_v16

Vector personal goals list in flat style - man writing on the notebook page

Maar al te vaak sterven strijdvaardig uitgesproken voornemens voor het nieuwe jaar een stille dood. Niet omdat het voornemen in kwestie als voltooid kan worden beschouwd – ach, was het maar zo -, maar wel omdat sommige van de doelstellingen té goed bedoeld waren. Hoe zo ‘té goed bedoeld’? De grens tussen ambitie en overmoed is immers vaak flinterdun wanneer het om het stellen van doelstellingen gaat. Niet behaalde doelstellingen werken demotiverend en kunnen aldus resulteren in een averechts effect. De managementliteratuur reikt dan ook een specifiek denkkader aan om het behalen van doelstellingen te vereenvoudigen. Op basis van het SMART-principe worden hierna vijf bruikbare tips meegegeven om enkele vaak voorkomende valkuilen te vermijden.

Het acroniem SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Dit zijn de vijf aspecten waarover je best een keertje nadenkt wanneer je je doelstelling formuleert. Gesteld dat jij in 2016 aan een marathonwedstrijd zou willen deelnemen, dan kan je je kansen op slagen gevoelig verhogen door, naast een aangepast trainingsschema te volgen, ook op de volgende vragen een antwoord te bedenken.

Is je doel specifiek genoeg? Vermoedelijk zal je opzoekwerk moeten verrichten over de verschillende marathons die doorheen het jaar in jouw omgeving georganiseerd worden. Je voorbereiding vereist misschien wel een tussentijdse loopwedstrijd van 20 kilometer. Waar vindt deze plaats? Het zijn de antwoorden op dergelijke vragen die je doelstelling tastbaarder maken.

Een doelstelling is eenvoudiger te behalen wanneer ze ook meetbaar is. Dit gaat dan niet enkel over het antwoord op de vraag of je hem uiteindelijk gelopen hebt. Zo zal je hartslag in rust na verloop van tijd ook moeten dalen, dien je bepaalde afstanden binnen een zekere tijdspanne af te leggen enzovoort. Het kwantificeren van je progressie werkt motiverend en geeft je inzicht in de weg die je nog af te leggen hebt.

Het al of niet acceptabel zijn van een doelstelling lijkt in eerste instantie een vreemde overweging. Toch is dit niet zo. Je trainingsschema zal een hele hoop tijd van je in beslag nemen. Dit is tijd die je niet zal kunnen besteden aan bijvoorbeeld de zorg voor je vrouw en kinderen. Licht hen op voorhand in over je doelstelling en leg hen uit welke implicaties dit met zich meebrengt. Op die manier ben je er zeker van dat jullie allemaal op dezelfde golflengte zitten. Of, met andere woorden, dat je doelstelling voor je omgeving acceptabel is.

Het al of niet realistisch karakter van je doelstelling mag dan wel op het voorgaande criterium lijken, helemaal hetzelfde is het niet. Het heeft geen zin jezelf te pijnigen met doelstellingen waarvan je, als je heel eerlijk bent, op voorhand al weet dat ze weinig kans op slagen hebben. De kunst bestaat erin doestellingen te stellen waar weliswaar opofferingen voor vereist zijn, maar die toch nog binnen je eigen mogelijkheden liggen.

Ten slotte is er ook nog het tijdsgebonden karakter. Een doelstelling kan na verloop van tijd dan wel verworden tot een way of life, maar dat is het in eerste instantie niet. Je zal moeite moeten doen om je doelstelling te bereiken en dit houd je maar vol als er licht is aan het einde van de tunnel. Dit wil daarom niet zeggen dat je na afloop van de marathonwedstrijd niet kan besluiten om je wekelijkse looproutine – weliswaar in light versie – aan te houden.

Het beantwoorden van deze vragen dreigt in sommige gevallen nogal langdradig te worden. Realiseer je dan tijdig dat het misschien wel zinvol is om die ene doelstelling op te splitsen in verschillende kleinere doelstellingen. Het toepassen van het SMART-principe op die kleinere doelstellingen zal dan vaak veel eenvoudiger zijn.

Spikes wenst je in ieder geval veel succes met je doelstellingen voor het nieuwe jaar!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s