Hoe vermijd je een winterdipje?

Een winterdipje wordt in vele gevallen veroorzaakt door een tekort aan direct zonlicht. Zonlicht is essentieel voor de aanmaak van vitamine D door je lichaam. Deze vitamine zorgt onder andere voor de goede werking van je immuunsysteem. Een tekort ervan heeft dus tot gevolg dat je vatbaarder bent voor allerlei ziekteverwekkers. Een half uurtje zonlicht per dag is al voldoende voor de aanmaak van de nodige portie vitamine D. Wanneer je hier om de één of andere reden toch niet aan zou toekomen, kan je altijd ‘ns informeren naar additionele vitamine D supplementen bij de apotheker.

Tijdens het sporten maakt ons lichaam endorfines aan. Deze chemische stof behoort tot de familie van de opiaten en veroorzaakt een gevoel van welbevinden en geluk. Hoewel je er dus niet meteen aan zou denken wanneer je knus op de bank zit kan een eindje lopen er dus wel degelijk voor zorgen dat je je na afloop opgewekter zal voelen. Een bijkomend voordeel hier is dat je door overdag buiten te sporten meteen ook wat zonlicht oppikt. Aldus sla je twee vliegen in één klap!

Voedingsdeskundigen raden aan om zeker in de winter voldoende fruit en groenten te consumeren. Allereerst natuurlijk omwille van de vitaminen die ze van nature bevatten, maar daarnaast ook omdat er geen geraffineerde suikers aan worden toegevoegd. Deze snelle suikers kunnen wel worden teruggevonden in de meeste snacks en veroorzaken een piek in het energiepeil. Toch is dit opgewekte gevoel slechts van korte duur. Typisch ervaart de gebruiker nadien een energiedip, dewelke gekenmerkt wordt door een gevoel van futloosheid.

Een stevig ontbijt geeft je niet alleen de nodige energie om de voormiddag door te komen. Een kop warme koffie en een kom havermoutpap met muesli geven je net dat tikkeltje meer zin om met het juiste been uit bed te stappen. Laat je ochtendroutine het niet toe om uitgebreid te ontbijten? Geen probleem: zet ’s avonds alles klaar en je bespaart al snel tien minuten tijd. Bovendien geeft een ontbijt je de gelegenheid om je dag in gedachten al een beetje in te plannen. Op die manier kom je wellicht ook relaxter op je werk aan. Prettig vooruitzicht, toch?

winterdipDat je niet altijd aan gezonde voeding en voldoende sport toekomt, valt best te begrijpen. We zijn ten slotte allemaal maar mensen. De verleiding om overdag voor de gemakkelijkheidsoplossing van een aantal uurtjes slaap extra te kiezen is dan ook vaak groot. Gezondheidsspecialisten raden echter aan om hier niet aan toe te geven. Het is immers belangrijk om ook gedurende de wintermaanden over je natuurlijk bioritme te waken. Dit doe je onder meer door op vaste tijdstippen te gaan slapen. Ook al zijn er zowel believers als non-believers van de powernap, deze zorgt er ontegensprekelijk voor dat je ’s avonds minder vermoeid bent en je dus later zal gaan slapen. Zo heb je tegen de ochtend toch minder uren volwaardige slaap op je teller staan en zal het gevoel van vermoeidheid aanhouden. Probeer dit dus te vermijden.

Volg bovenstaande tips om samen met Spikes de wintermaanden fris en monter door te komen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s