Interview Laurent

Enige tijd terug werden de Project Managers (PMs) bij Spikes omgedoopt tot Customer Value Managers (CVMs). Maar wat doen onze CVMs nu eigenlijk? Hoog tijd om een door de wol geverfde CVM’er het vuur aan de schenen te leggen met een spervuur aan vragen!

Laurent

Laurent

Dag Laurent. Je hebt destijds voor Industrieel Ingenieur gestudeerd. Uiteindelijk ben je in IT terecht gekomen. Een bewuste keuze?

Ja, toch wel. Ik ben voor Elektronica met de optie ICT gegaan. In het laatste jaar geraakte ik gefascineerd door programmeren, waardoor ook mijn eindwerk in het verlengde hiervan kwam te liggen. Nadat ik ben afgestudeerd ben ik begonnen op de IT afdeling van een call center. Het is daar ook dat ik voor het eerst in aanraking kwam met .NET en C++, zodat ik later bij Spikes als analist/developer aan de slag kon.

Hoe ben je omgegaan met het feit dat je met een zeer brede bagage aan kennis nu toch ook over erg specifieke en technische competenties moet beschikken?

Die ingenieursopleiding heeft me in de eerste plaats een brede basis in probleem oplossend denken bijgebracht. Dit stelt me nu in staat om, zonder al te technische achtergrond, met een kritische blik relatief snel nieuwe dingen op te pikken. Op die manier heb ik toch een notie van wat de toegepaste informatici hier allemaal programmeren. [lacht]

Inmiddels ben je Customer Value Manager (CVM). Hoe zag jouw groeitraject hier bij Spikes er precies uit?

Ik startte dus als analist/developer, waarna ik vrij snel doorgroeide naar de rol van Project Manager. De voorloper van de huidige Customer Value Manager, zeg maar. In het begin leidde ik een klein team van een drietal mensen, dat gaandeweg uitgroeide tot een heus elftal. Op dit moment doe ik meerdere projecten die gelieerd zijn aan de Infrastructuur poot van Spikes.

Waar zie je jezelf over pakweg tien jaar staan?

Over tien jaar zou ik graag een business unit leiden. In het verleden was ik al eens teamlead van een groep mensen en dat smaakte echt naar meer. Als CVM stuur je mensen aan vanuit een project standpunt. Dit wil zeggen dat het welslagen van het project op de eerste plaats komt. Als teamlead neemt het menselijke aspect toch een iets prominentere plaats in. Ervoor zorgen dat iedereen binnen jouw team zich goed voelt en kwaliteitsvol werk kan leveren, dat lijkt me enorm voldoening schenkend.

Wat drijft jou in je job? Waarom sta je elke ochtend op?

Simpel: tevreden klanten. Er gaat haast geen dag voorbij of je gaat slapen met problemen. Uiteraard lossen die zichzelf niet op terwijl je slaapt, waardoor je de volgende dag met diezelfde problemen weer aan de slag moet. Overdag samen met je klanten en collega’s oplossingen bedenken is de enige manier om ’s avonds niet weer met hetzelfde gevoel naar bed te gaan. Als je dan, na verloop van tijd, merkt dat alles langzamerhand in zijn plooien valt, wel dat geeft een enorme kick. [enthousiast]

Als consultant bij Spikes heb je weliswaar een vaste werkgever, maar werk je toch voor verschillende klanten. Welke voordelen brengt dit mee in vergelijking met een ‘gewone’ job?

Voor verschillende klanten werken betekent ook kennis maken met erg uiteenlopende industrieën en sectoren. Zo herinner ik me een klant uit de haven van Antwerpen die ons een gegidste rondleiding beloofde doorheen Doel en Lillo wanneer we het project binnen tijd en budget zouden opleveren. Ik denk dat op die manier je blik op de wereld wel verruimd wordt. Bovendien blijft je netwerk niet beperkt tot je collega’s. Dit vergemakkelijkt een eventuele heroriëntering wanneer je na een paar jaar zou besluiten dat het tijd is voor verandering.

Het leven van een consultant is niet altijd rozengeur en maneschijn. Kan je twee aspecten van je job aangeven die je zelf minder leuk vindt?

Als consultant word je door de klant betaald om oplossingen aan te reiken. Zeker wanneer de context van een probleem niet evident is kan dit de nodige druk en stress met zich meebrengen. Ieder uur dat je factureert verwacht de opdrachtgever dat je vooruitgang boekt. Een uurtje file rijden op kosten van de klant zit er dus niet meteen in. Zeker gezien de verkeersdrukte op onze wegen kan dit soms voor stressy situaties zorgen. Een tweede aspect houdt verband met het feit dat je oplossing zowel afhankelijk is van technologie als van mensen. Als CVM baseer je je vaak op de expertise van anderen. Als naderhand zou blijken dat iets onhaalbaar is, dan moet je dit slechte nieuws ook aan de klant kunnen vertellen. Dit is niet leuk, maar het is wel onderdeel van je job als objectieve raadgever.

Welke skills en competenties heb je als Customer Value Manager volgens jou nodig om succesvol te zijn?

Doorheen de jaren heb ik gemerkt dat communicatieve vaardigheden en een kritische blik om naar de aangeboden oplossing te kijken beiden determinerend zijn voor de succesvolle oplevering van een project. De kritische blik zorgt ervoor dat finaal aan alle technische vereisten voldaan wordt, daar waar je met empathie en taalvaardigheid alle stakeholders mee aan boord krijgt van het schip dat een bepaalde richting uitvaart. Stressbestendigheid en een gezonde portie relativeringsvermogen ten slotte maken dat je je job met de nodige dosis energie kan blijven uitvoeren.

Net als vele van je collega’s combineer je een veeleisende job met een gezinsleven. Welke uitdagingen komen hier bij kijken en hoe speelt Spikes hier een rol in?

Op sommige dagen is het inderdaad erg hectisch, maar ik zou nooit meer anders (9-to-5, red.) kunnen werken. Ik bepaal nu zelf mijn eigen agenda, waardoor ik een groot gevoel van vrijheid en autonomie in mijn job ervaar. Spikes ondersteunt me hierin door te zorgen voor aangepaste tooling, zodat we niet per se op kantoor moeten zijn om ons werk gedaan te krijgen. Een meeting via Skype for Business is bijvoorbeeld vaak minstens even effectief als fysiek samenkomen. Ook de glijdende uren zorgen in mijn geval voor heel wat meer gemoedsrust. Zo arriveer ik ’s ochtends al tegen kwart na zeven op kantoor, zodanig dat ik ’s avonds de kinderen van school kan gaan halen.

Gesteld dat jij, in je rol als Customer Value Manager, iemand zou moeten aannemen. Waar let je op?

De technische skills van de persoon in kwestie zijn natuurlijk één ding. Deze zijn een basisvoorwaarde om in aanmerking te komen voor een bepaalde positie. In de meeste gevallen volstaan enkele rake vragen om een goede inschatting te kunnen maken van iemand zijn of haar competenties binnen een bepaald vakgebied. Daarnaast zou ik ook graag weten op welke projecten hij of zij zoal gewerkt heeft en, meer specifiek, welke zijn of haar verdiensten daar waren. Aan de manier waarop de sollicitant het verhaal doet zou ik dan ten slotte diens communicatieve vaardigheden opmaken. Het gaat dus niet enkel om wat je vertelt tijdens een sollicitatiegesprek, maar zeker ook om de manier waarop je het vertelt.

Net als studenten ben je als Customer Value Manager met heel veel zaken tegelijk bezig. Wat is jouw geheim recept om dit alles tot een goed einde te brengen?

Een goede planning en transparante communicatie zijn volgens mij de basis. Als het hier misloopt dan loop je al snel achter de feiten aan. Iets wat dus in een vroeg stadium maar beter vermeden wordt. Een vaak gehoorde misvatting is dat plannen toch gedoemd is om te mislukken, omdat er altijd wel onvoorziene zaken opduiken. [beslist] Fout: als je een goede planning wilt opstellen dan calculeer dergelijke risico’s best op voorhand in. Ik voorzie ook altijd voldoende tijd om mijn mails te beantwoorden en telefoontjes naar klanten te maken. Als je dit grondig wilt doen dan neem je dit er niet zomaar tussen de spreekwoordelijke soep en patatten bij. Daarnaast is ook communicatie van primordiaal belang. Neem nu de term ‘out-of-the-box’. Sommigen maken gebruik van deze term om aan te duiden dat een bepaalde feature bijvoorbeeld standaard is of weinig maatwerk behoeft. Anderen verwijzen ermee naar het feit dat iets net níet standaard is. Compleet het tegenovergestelde dus eigenlijk. Je kan je inbeelden dat er zo al snel misverstanden kunnen ontstaan. Regelmatig expliciet aftoetsen of alle partijen nog op dezelfde golflengte zitten is dan ook de way to go!

Tot slot. In vergelijking met Frederik, die we vorige week interviewden (lees het interview hier), heb jij de schoolbanken inmiddels het langst achter je gelaten. Terugblikkend op de afgelopen jaren: welke raad zou jij studenten geven die aan het begin van hun carrière staan?

Wees er zeker van dat je effectief wil stoppen met studeren. De kans is erg klein dat je de draad nadien weer opneemt, eenmaal je financieel onafhankelijk bent en er eventueel andere verantwoordelijkheden zijn bijgekomen. En vooral: ga voor datgene wat je echt boeit en waar je in wil verder gaan. Probeer ook kritisch te zijn tegenover de verschillende potentiële werkgevers en wees eerlijk tegenover jezelf. Een chique titel of een leuke wagen wennen immers erg snel. Nadien tellen enkel de hoeveelheid energie en voldoening die je uit je job haalt.

Bedankt voor je tijd, Laurent!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s